wtorek, 30 sierpnia 2016

Nabiał - czy trzeba z niego rezygnować? cz.1



Większość z nas ma w swojej lodówce produkty takie jak mleko, jogurt czy twarogi. Są one źródłem białka, które jest łatwo dostępne, w przystępnej cenie i są po prostu dobre w smaku i szybkie do zjedzenia. Jednak coraz więcej osób wyklucza ze swojej diety nabiał, sprawdzimy czy rzeczywiście jest to konieczne jeśli chcemy być zdrowi i pracujemy nad swoją sylwetką.

Zaznaczam, że cały post ma na celu pokazanie jak największej ilości faktów, a nie zachęcenie lub zniechęcenie do tego produktu, bo jest to wyłącznie kwestia indywidualna.



1 Laktoza

Produkty wytwarzane na bazie mleka zawierają w sobie cukier zwany laktozą, który nie jest trawiony przez osoby z niedoborem enzymu jakim jest laktaza. U takich osób występują po spożyciu tego typu produktów objawy, m.in. ze strony układu pokarmowego (np. biegunki). W tym wypadku należy obowiązkowo wykluczyć ze swojej diety produkty zawierające laktozę i ewentualnie poszukać ich zamienników bez tego cukru. Sama w sobie laktoza nie jest jednak powodem do usunięcia nabiału u osób zdrowych, ponieważ nie jest jej aż tak dużo, żeby powodowała znaczne szkody w organizmie.

2 Nietolerancja białka mleka

Mleko poza cukrem ma w sobie białka takie jak kazeina, laktoalbuminy i laktoglobuliny, które mogą nie być tolerowane (reakcje nie muszą następować zaraz po spożyciu). Odżywki białkowe tworzone na bazie serwatki z mleka  także mogą powodować uczulenia.

Wszystkie reakcje alergiczne są kwestią indywidualną

Trzeba pamiętać, że zastąpienie mleka krowiego kozim, nie przyniesie poprawy w kwestii nietolerancji na białko, ze względu na zbliżony skład obu produktów

3 Nowotwory

Niektórzy uważają, że spożycie nabiału potencjalnie skutkuje powstaniem nowotworu. Zanim wysuniemy takie odważne wnioski trzeba wyjaśnić kilka kwestii. W mleku występuje insulinopodobny czynnik wzrostu, czyli polipeptyd wykazujący podobieństwo do insuliny o działaniu anabolicznym. Wysokie stężenia tego czynnika mogą nasilać podział komórek nowotworowych u osób zagrożonych tą chorobą. Trzeba jednak zauważyć, że jego ilość zależy od tego czy krowom był podawany hormon wzrostu co jest legalne w Stanach Zjednoczonych. Zapomina się też o tym, że nasz organizm również syntetyzuje insulinopodobny czynnik wzrostu, a ma na to wpływ każde białko zwierzęce i wiele innych substancji, a nie sam nabiał. Czynnik sam w sobie jest potrzebny dla naszego organizmu, lecz jego ilość jest również zależna od naszego trybu życia.

4 Retencja wody

Wszystkie produkty nabiałowe zawierają pewne dawki sodu, który wpływa na zatrzymywanie wody w organizmie. Nie możemy jednak zapomnieć o tym, że każdy z nas ma inny tryb życia. Kulturysta, który ma dietę o obniżonej zawartości sodu, aby odsłonić jak najbardziej mięśnie będzie bardziej zatrzymywał wodę, jeśli np. zacznie spożywać więcej nabiału. Inaczej jednak jest u osoby, która ma zbilansowaną dietę, w której codziennie pojawia się sód. Krótko mówiąc, gdy nie spożywamy od dłuższego czasu nabiału, a następnie zaczniemy go codziennie spożywać w większych ilościach, może dojść do retencji wody spowodowanej sodem.


W dzisiejszym poście 4 fakty na temat nabiału, które myślę że już wiele wyjaśniają, a kolejne już za tydzień :)

Ściskam,

Wiktoria


 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz