poniedziałek, 5 września 2016

Nabiał - czy trzeba z niego rezygnować? cz.2




Dziś kolejny post dotyczący nabiału oraz tego czy trzeba z niego rezygnować, poprzednią część znajdziesz tutaj :)


1 Estrogenizacja

Od pewnego czasu pojawiają się spekulację, że mleko krowie wpływa na aktywność estrogenu u kobiet jak i u mężczyzn. Liczne badania jednak nie potwierdziły tego zjawiska.

2 Wapń

Przetwory mleczne zawierają w sobie wapń, lecz coraz więcej osób zaczyna go unikać ze względu na to, że nie musi być on odkładany jedynie w kościach, ale też w tkankach. Trzeba jednak pamiętać, że metabolizm wapnia zależy od witaminy D3 i K2 i to na ich suplementacji należy się skupić zamiast na odstawieniu przetworów mlecznych, gdyż wapń jest również potrzebny w naszym organizmie. Badania wykazują, że wapń może nasilać proces spalania tkanki tłuszczowej.

3 Dieta

Poza aspektami zdrowotnymi warto spojrzeć na wartość mleka i jego przetworów w naszej diecie. Mleko samo w sobie nie zawiera dużych ilości białka, np. w porównaniu do mięsa, a zatem podobnie jego przetwory (głównie mam na myśli produkty takie jak jogurt, kefir). Jak najbardziej można stosować nabiał do posiłków, ale osobiście nie polecałabym bazowania na tych produktach, aby były głównym źródłem białka. Trzeba mieć też na uwadze, że dzisiejsze przetwory mleczne różnią się jakością od tych sprzed kilkunastu lat. Plusem jednak tych produktów jest obecność żywych kultur bakterii w dobrych jakościowo jogurtach, które dobrze wpływają na naszą florę bakteryjną.

Podsumowanie

Post miał na celu pokazanie faktów na temat produktów nabiałowych, a nie jak już wspominałam nakłanianie do jego konsumpcji czy rezygnacji z niego. Jedyna sytuacja kiedy obowiązkowo należy wykluczyć nabiał jest wtedy, gdy występują alergie na laktozę czy białka mleka, które również są kwestią bardzo indywidualną. Jeśli czujemy się lepiej na diecie bez nabiału, mimo że nie mamy reakcji alergicznej to tak samo jest to wskazane. Jednak patrząc na fakty widać, że przetwory mleczne same w sobie nie powodują tylu szkód o jakie się je posądza, bo wszystko zależy od naszego trybu życia, płci, wieku, diety oraz wielu innych czynników. Warto wzbogacić dietę o nabiał głównie ze względu na walory smakowe lub dla urozmaicenia, niekoniecznie szukając w nich bardzo dużej wartości odżywczej. Każdy jednak dostosuje zdobytą wiedzę do swoich indywidualnych potrzeb :)

Ściskam,

Wiktoria

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz