wtorek, 11 października 2016

Somatotypologia - endomorfik cz.1



Czy zastanawiałaś się kiedyś dlaczego o wiele łatwiej tyjesz niż twoja koleżanka z ławki? A może widziałaś kiedyś osobę pochłaniającą ogromne ilości niezdrowego jedzenia, która przy okazji ma nienaganną sylwetkę? Czy wiesz dlaczego jednym jest trudniej niż innym wypracować umięśnioną sylwetkę? Odpowiedzią na te pytania jest jedno słowo - somatotypologia.


Somatotypologia to  system klasyfikacji sylwetki, opracowany przez amerykańskiego psychologa Williama Herberta Sheldona. Swój projekt oparł na analizie ponad 4000 zdjęć przedstawiających sylwetki różnych osób. Badał związek budowy ciała z cechami charakteru i swoim doświadczeniem dowiódł, że istnieją trzy główne typy sylwetek, które można zidentyfikować przez ocenę cech zewnętrznych oraz przez uwzględnienie różnych cech metabolicznych i składu ciała. Na pierwszy ogień weźmiemy dziś endomorfików, ich opis, predyspozycje i zalecenia co do treningu i żywienia.

1 Cechy charakterystyczne endomorfika 

  • częste zmęczenie, brak energii i ospałość
  • wolny metabolizm 
  • łatwe zasypianie
  • głęboki sen
  • naturalnie wysoki poziom tkanki tłuszczowej
  • trudność w chudnięciu
  • łatwe przybieranie na wadze
  • służą mu duże ilości białka i niskie spożycie węglowodanów
  • krótkie i masywne kończyny
  • krępa sylwetka
  • zwykle grubokościsty
2 Jak powinien ćwiczyć endomorfik?

Takim osobom bardzo ciężko utrzymać niski poziom tkanki tłuszczowej, więc priorytetem będzie jak najczęstszy wysiłek kardio połączony z siłowym. Najlepszy czas aerobów to 45-60 minut. Endomorficy muszą walczyć o metabolizm na wysokich obrotach i dlatego stale muszą być w ruchu. Dodatkową wskazówką jest postawienie na trening składający się z ćwiczeń wielostawowych co zwiększy ilość spalonych kalorii. Aktywność musi towarzyszyć takim osobom do końca życia, bo łatwo nadrabiają stracone kilogramy

3 Co powinien jeść endomorfik?

Z cech charakterystycznych jasno wynika, że endomorfik musi bardzo się pilnować z dietą, bo każde odstępstwo od zaplanowanych posiłków da bardzo szybko o sobie znać w ilości tkanki tłuszczowej. Priorytetem jest białko i zdrowe tłuszcze przy mniejszej ilości węglowodanów skrobiowych. Tu dobrze sprawdza się rotacja węglowodanami lub spożywanie ich w porach okołotreningowych. Endomorfikom służy zasada 90/10, czyli tylko 10% kalorii w tygodniu pochodzi z oszukanych posiłków.

Pomimo wielu cech charakterystycznych trzeba pamiętać, że granice są dość subiektywne i czyste typy występują bardzo rzadko i najważniejsze to znaleźć jeden typ dominujący w naszej sylwetce co znacznie przyspieszy robienie postępów. O kolejnych typach już w następnym wpisie :)

Ściskam,

Wiktoria


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz