piątek, 4 listopada 2016

Somatotypologia - mezomorfik



Dzisiaj post kończący serię o somatotypologii, zatem na końcu znajdziesz kilka przydatnych wskazówek jak wykorzystać całą zdobytą wiedzę, by przyniosła ci jak największe korzyści :)

Poznaliśmy już endomorfika z tendencjami do tycia, ektomorfika borykającego się z ciągłymi trudnościami w przybraniu na wadze i w mięśniach, ale czy istnieje ktoś kto ma o wiele łatwiejszą drogę do budowania swojej sylwetki?



O dziwo jest ktoś taki! Mezomorficy to urodzeni szczęściarze, niewielkim nakładem pracy i niezbyt rygorystyczną dietą są w stanie zmieniać swoje ciało w błyskawicznym tempie. Tu zapewne włączy się niektórym zazdrość, która jest całkowicie uzasadniona, bo wierzę że każdy chciałby być na ich miejscu.

Po czym poznać mezomorfika?

  • naturalna szczupłość
  • naturalna siła
  • wąska talia i szersze ramiona
  • duża ilość energii
  • bardzo dobra tolerancja węglowodanów
  • szybki metabolizm
  • szybka budowa mięśni i spalanie tłuszczu
  • dobre wyniki w sportach siłowych

Zalecenia

Takim osobom niewiele można doradzić, bo z tymi predyspozycjami praktycznie każda forma treningu przyniesie oczekiwane rezultaty, a i nawet liczne odstępstwa od diety nie będą dawały negatywnych skutków. Mezomorfikowi wystarczy utrzymanie podstawowych zasad odżywiania i treningu. Pomimo dobrych genów nie powinni spoczywać na laurach, takie osoby mogą mieć tendencję do obniżania intensywności swoich treningów, zamiast wykorzystywać swój potencjał jeszcze bardziej, dobrym przykładem takich osób są uczestnicy zawodów fitness, którzy zajmują wysokie miejsca. Oni zdecydowanie utrzymywali rygor w swoich planach żywieniowych i przykładali się do ćwiczeń, mimo wielu pokus by nieco odpuścić :) Dodatkowa uwaga dotyczy rodzaju pokarmu. Jeśli widzisz łatwość budowania sylwetki to nie rezygnuj z wysokiej jakości produktów dla bezkarnego objadania się jedzeniem typu fast food. To czego nie widać na zewnątrz, nie znaczy że nie ma efektów ubocznych wewnątrz.

Wskazówki

Przeszliśmy razem przez wszystkie typy sylwetek, więc czas na małą pomoc tym którzy nie wiedzą nadal jak rozpoznać swój typ i jak postępować dalej. Po pierwsze oceń swoje ciało z momentu kiedy nie prowadziłeś/aś sportowego trybu życia, to da najbardziej rzeczywisty obraz tego gdzie najwięcej tkanki tłuszczowej się odkłada. Sprawdź swoją reakcję na dużą ilość węglowodanów (czy pojawiają się bóle brzucha, wzdęcia), oceń swój poziom metabolizmu oraz energii w ciągu dnia. Przypomnij sobie jak zachowuje się twoje ciało, np po tygodniowym folgowaniu sobie na wakacjach, jeśli waga pokaże kilka kilogramów więcej raczej nie musisz się zastanawiać nad typem mezomorfika. Czy przechodząć na diety szybko poprawiał się wygląd sylwetki? Czy w krótkim czasie wszystkie stracone kilogramy powróciły? Jak zachowuje się twoje ciało, gdy masz dłuższą przerwę od treningu? Nabierasz tłuszczu jak endomorfik, a może jego poziom zostaje bez zmian jak u mezomorfika i ektomorfika?

Mam nadzieję, że cała seria postów o somatotypologii rozwiała wiele wątpliwości dotyczących efektów treningowych i żywieniowych u różnych osób i dzięki wskazówkom wiesz jak prawidłowo określić swój ty sylwetki. Pamiętaj, że czyste typy występują bardzo rzadko, więc w razie wątpliwości weź kilka możliwości pod uwagę i sprawdź, która pasuje najlepiej.

Ściskam,

Wiktoria

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz