poniedziałek, 24 kwietnia 2017

SUPERFOOD: Topinambur



Dziś wznawiam serię o superfood, czyli produktach spożywczych o wyjątkowym działaniu prozdrowotnym. W tym wpisie zajmiemy się topinamburem. Czym jest? Jak go zjeść? Jak wpłynie na stan naszego zdrowia?



Czym jest topinambur?

Topinambur to inaczej słonecznik bulwiasty, pochodzi z rodziny astrowatych z Ameryki Północnej. Występuje w kilku odmianach kolorystycznych: biały, żółty, czerwony, fioletowy, różowy. Jest coraz bardziej rozpowszechniony na świecie ze względu na możliwość wykorzystania prawie każdej części rośliny nawet do celów ozdobnych.


Wpływ na zdrowie

Jest to jedna z bardziej odżywczych roślin, która zapobiega wielu chorobom cywilizacyjnym.  Dostarcza  witaminę C, B1, B2, B6, E, potas, cynk, krzem, żelazo oraz bardzo duże ilości błonnika w postaci inuliny. Jest to bardzo ważna informacja dla cukrzyków! Inulina rozkłada się w organizmie do fruktozy co sprawia, że pomaga w walce z insulinoopornością i wspomaga pracę własnej insuliny. Posiada niski indeks glikemiczny.

,,Żywym przykładem skuteczności rośliny, w zwalczaniu cukrzycy są mieszkańcy Przedkaukazia. Tam w dolinie rzeki na Kubaniu, topinambur uprawiany jest od ponad 100 lat. Okazało się, że wśród miejscowej ludności nie stwierdzono ani jednego przypadku zachorowania na cukrzycę''

Dodatkowo działa osłonowo na wątrobę, pomaga w wydalaniu toksyn z organizmu, wzmacnia serce, opóźnia starzenie komórek, ma działanie moczopędne i usprawniające pracę nerek, zapobiega infekcjom dróg moczowych i  zaparciom, zmniejsza ilość trójglicerydów we krwi oraz odżywia bakterie jelitowe i umożliwia ich wzrost. Z tego też powodu muszę zaznaczyć jedną rzecz... bakterie mogą rosnąć przez rozkładanie inuliny, ale że nic w przyrodzie nie ginie... to produktem tego rozpadu są gazy jelitowe. Każdy z nas ma własny próg tolerancji inuliny, zazwyczaj jest to 5-10 gramów, lecz 100 gramów topinamburu zawiera aż 10-16 gramów inuliny! Jaki z tego wniosek? Na pewno ta roślina nie służy do najadania się, bo może się to skończyć bardzo ''nieciekawymi'' objawami.. :)
Jak go zjeść?

Topinambur w smaku przypomina coś pomiędzy ziemniakiem, a korzeniem pietruszki, więc większość osób nie będzie miała problemu z jego zjedzeniem. Można go przygotowywać w ten sam sposób jak wyżej wspomniane warzywa, tj. gotowanie, pieczenie, puree, spotkałam się nawet z fermentowanym topinamburem i jedzeniem go na surowo.. :)

Poniżej  moja propozycja obiadu z topinamburem


  • Topinambur obieramy i kroimy w słupki
  • układamy na papierze do pieczenia (łatwiej go  z papieru niż z folii)
  • posypujemy solą i pieprzem (najłatwiej będzie ocenić z czym Ci się najlepiej komponuje smakowo, gdy na pierwszy raz użyjesz bazowych przypraw)
  • wkładamy do piekarnika na około 15 minut w 180*
  • w tym samym czasie przygotowujemy łososia dodając cytrynę, sól, pieprz, czosnek niedźwiedzi
  • wkładamy go do piekarnika na 10 minut
  • w czasie pieczenia zajmujemy się dowolnymi dodatkami do obiadu


Mam nadzieję, że zechcesz od czasu do czasu włączyć do swojego menu topinambur po poznaniu jego właściwości zdrowotnych, ale pamiętając o progu tolerancji inuliny! :)

Ściskam,

Wiktoria

2 komentarze:

  1. Musze sprobowac. Mam nadzieje ze znajde go w lokalnych supermarketach. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń